חרדת טיסה – הסיבות והדרכים להתמודדות

חרדה לפני טיסות מלווה בתחושה לא נעימה שנובעת ממספר סיבות. לא צריך לחכות לתאריך הטיסה המיועד על מנת להתייעץ עם אנשי מקצוע, ורצוי להפוך את הטיפול לחלק מהשגרה

הפרעות חרדה פוגעות במבוגרים וילדים והן מוגדרות כסוג הנפוץ ביותר של הפרעות נפש. חרדה היא תגובת חירום טבעית של הגוף, והיא מתאפיינת בחוסר נוחות, דפיקות לב מואצות, רעד, הזעה וסחרחורת. במצב נורמלי החרדה היא תגובה למצב אמיתי, אך לעיתים היא מייצרת חשש מפני מצבים שונים שנתפסים כמאיימים. הפער בין המציאות לסכנה האמיתית הוא זה שגורם להפרעה ועלול לפגוע באיכות החיים.

ראשית, החרדה נגרמת בגלל חשש מהסתגרות בחלל סגור וצפוף לכמה שעות ברצף. שנית, היא עלולה להופיע בגלל פחד מפני אסונות אוויריים. כתוצאה מכך, יש סוגים שונים של חרדת טיסה: פחד מפני נפילת המטוס, פחד ממחבלים ופיגועים ופחד שנובע מהתקפי פאניקה, אגורפוביה (פחד ממקומות שבהם לא ניתן לקבל עזרה במצבי חירום) וקלסטרופוביה (פחד ממקומות סגורים).

כך מתמודדים עם חרדת טיסה

מומלץ לפנות לקבלת טיפול פסיכולוגי קצר מועד ולשלב גישות התנהגויות-קוגניטיביות במקרים של חרדות קיצוניות. כך ניתן להקדיש את הזמן הראוי לטיפול ולשקול גם היעזרות בתרופות. כל טיפול תרופתי נקבע בהתאם להיסטוריה הרפואית של המטופל, לגילו ולמצבו הנפשי.

מלבד טיפול מקצועי, ניתן להתמודד עם חרדת טיסות גם באופן עצמאי. לא כדאי לנסות להימנע מטיסות, אלא להיפך. הימנעות מנציחה את הפחד ומגבירה אותו, היא לא עוזרת להתמודדות והיא עלולה לגרום תחושת תסכול, עוגמת נפש וירידה בדימוי ובביטחון העצמי.

מנגד, יש לנהוג בהדרגתיות בתחילת תהליך ההתמודדות עם טיסות. בהתחלה אפשר לטוס לאילת וליעדים קרובים בחו"ל, להמשיך עם טיסות לאירופה ורק לאחר מכן להתחיל לפנטז על חציית האוקיינוס לארצות הברית והמזרח הרחוק.

ארגז כלים לטיסה נעימה

בניגוד למה שנהוג לחשוב, אין טעם להיעזר באמצעים מלאכותיים כדי לנסות להקל על החרדה. שתיית אלכוהול, טיסה בעיניים קשורות והימנעות מהצצה החוצה רק מביאים להעצמת תחושת הפחד. אלו תרופות סבתא שלא מוכיחות את עצמן והן בטח שלא מסוגלות להתמודד עם ההפרעה ישירות, אלא רק עם התסמינים.

הדרך הנכונה להתמודד עם ההפרעה היא לזכור שמדובר במשהו חולף. זו לא הפרעה מסוכנת, אתם לא תשתגעו בגללה והיא מעניקה לכם הזדמנות לראות את הדברים בפרופורציות. הפסיקו לקרוא על תאונות ואסונות אוויריים ואזנו את התמונה עם מידע על טיסות שמסתיימות בשלום. מהר מאוד תגלו שיש הרבה מאוד כאלה ותוכלו גם לשלב תרגילים קלים להפחתת תחושת הפחד עוד בשדה התעופה.

במקרים קיצוניים שבו תרצו לטוס לחו"ל לעיתים רחוקות בלבד, תוכלו להיעזר בנטילת תרופות הרגעה. אפשר להתייעץ עם רופא המשפחה לגבי תרופות הרגעה בזמן הטיסה ולשלב אותן בתפריט היומי מספר ימים לפני התאריך.

thinkstockphotos-495963242