• Home
  • נפש
  • טיפול בדיכאון קל ובחרדות קלות

טיפול בדיכאון קל ובחרדות קלות

דיכאון הוא תופעה רווחת באוכלוסייה. למעשה, מחקר שהתבצע בשנת 2013 על ידי כתב העת Plos Medicine מצא, כי דיכאון הוא היום הגורם השני  לנכות. חשוב לציין, כי כשאומרים או כותבים "דיכאון", לא תמיד מתכוונים למצב שבו האדם יושב כל היום בבית וחושב מחשבות אובדניות. יש רמות שונות של דיכאון, והוא בהחלט יכול להיות מוגדר גם כדיכאון קל.

מהו בעצם דיכאון קל?

דיכאון שלא מתבטא במחשבות אובדניות ו/או בהסתגרות בבית בלי לרצות לעשות שום דבר, אלא בחוסר הפקת הנאה מדברים שעניינו או שימחו בעבר. כך למשל, אדם הסובל מדיכאון קל יכול להמשיך לתפקד כרגיל או כמעט כרגיל, אבל כבר לא ליהנות מישיבה בפאב עם החברים, מנגינה בגיטרה שלו או מביצוע של דברים נוספים שהיה נהנה לעשות בעבר.

מה ההבדל בין דיכאון וחרדה?

דיכאון הוא תופעה שגורמת לאנשים להיות יותר מכונסים בעצמם, להפסיק לעשות פעילויות שמהן נהנו בעבר ובמקרים קיצוניים – גם לחשוב מחשבות אובדניות. חרדה, לעומת זאת, היא מצב פסיכולוגי שבו אדם חש אי שקט שיכול לפגוע בתפקודו היום-יומי, כתוצאה מדאגה חריפה ומחוסר אונים שהוא חש אל מול איום אמיתי או דמיוני, במודע או בתת מודע. חרדה יכולה להוביל לדיכאון, אבל היא תופעה נפרדת שיכולה גם היא לנוע על ספקטרום גדול של עוצמות.

אבחון של דיכאון קל וחרדות קלות

אבחון של דיכאון וחרדה מתבצע בעיקרון על ידי פסיכולוג או פסיכיאטר, אום אם מדובר במצב קל, שאינו פוגע בתפקוד היום-יומי, גם רופא משפחה יכול לאבחן זאת ולהציע טיפול מתאים.

טיפול בדיכאון קל ובחרדות קלות

הטיפול בדיכאון ובחרדה חריפים, יהיה בדרך כלל טיפול תרופתי. לעומת זאת, דיכאון וחרדה קלים לא מחייבים תמיד טיפול בתרופות, ויש דרכים נוספות שיכולות לסייע להתמודד איתם, ביניהן:

פעילות גופנית – ביצוע פעילות גופנית מעלה את רמת האנדורפינים בגוף, ואלה משפרים מאוד את מצב הרוח. הרבה פעמים מרגישים נפלא אחרי אימון, ואם הופכים את הפעילות לחלק בלתי נפרד מאורח החיים, בהחלט אפשר לראות תוצאות גם ברמת הכושר הגופני וחיטוב הגוף, וגם ברמת מצב הרוח.

חשיפה לאור – אנשים שנמצאים במקומות נטולי אור נוטים הרבה יותר למצבי דיכאון וחרדה – וזה בדוק. לכן, עבור אנשים שנמצאים במצבים של דיכאון וחרדה קלים, לפעמים רק חשיפה לאור במשך יותר שעות ביום – יכולה מאוד לעזור.

רפואה משלימה – כשסובלים מדיכאון ומחרדה קלים אפשר לנסות להיעזר בטיפולים שונים שמציעה הרפואה המשלימה, כמו למשל עיסוי, דיקור סיני ועוד. אמנם אין הוכחות רפואיות בשטח שזה באמת עוזר, אבל הרבה אנשים שעושים את זה יוכלו להעיד שזה משפר מאוד את מצב הרוח שלהם ואת מידת התפקוד שלהם בחיי היום-יום.

טיפול פסיכולוגי – טיפול אצל פסיכולוג המתמחה בתחומים של דיכאון וחרדה יכול להועיל מאוד ולסייע בשיפור איכות החיים. כשיש מקום שבו אפשר לפרוק הכל, לספר על כל הגורמים למצב הנפשי ולקבל כלים שיכולים לסייע בהתמודדות איתו – זה הרבה פעמים מקל מאוד ומקטין מאוד את מקומם של הדיכאון ו/או של החרדה בחיים.

אם כל הדרכים האלה לא עוזרות, כדאי מאוד לפנות אל רופא המשפחה או אל פסיכיאטר או פסיכולוג, ולנסות בכל זאת לשפר את המצב בעזרת תרופות. יש היום תרופות קלות יחסית שאין להן כמעט תופעות לוואי, ואם הן יכולות לעזור לאדם לחזור לתפקוד – יכול להיות שזה כדאי.

אז אם אתם מרגישים מדוכדכים או שאתם סובלים מחרדות שמפריעות לכם בחיי היום-יום – פנו לרופא המשפחה ובקשו כלים לשיפור המצב עוד היום.

דילוג לתוכן