ערכים תזונתיים של בננה

לא סתם היא נקראה בפרסומת "פצצת אנרגיה צהובה". בבננה יש הרבה מאוד אנרגיה, והיא מצוינת כחטיף אנרגיה לפני אימון או לפני כל פעילות שמצריכה ערנות ברמה גבוהה. אבל למה להקדים את המאוחר? הנה לפניכם המדריך המלא על הבננה, שהיא כל כך מיוחדת במינה, עד שלאריק איינשטיין יש עליה שיר.

נעים להכיר – בננה

הבננה, על פי הגדרתה המילונית, היא צמח טרופי חד פסיגי, השייך למשפחת המוזיים. יש לה 200 זנים המשתייכים ל-40 מינים, ויש לה ערך תזונתי גדול פי שלושה מערכה של החיטה. רוב הזנים של הבננה מתוקים, אך יש גם זנים חמצמצים יותר, שכמעט אינם נמכרים, בוודאי לא בישראל.

לישראל יובאה הבננה במהלך המאה ה-10, אולם אז היה מדובר במוז הערבי שפירותיו לא היו טעימים ועסיסיים כמו אלה שאנחנו מכירים. בתקופה מאוחרת יותר החלו לגדל בארץ את המוז הנמוך, שהוא הזן המוכר לנו, בעל הטעם המתקתק והריח החזק. כיום מגדלים בישראל בננות על כ-20,000 דונם, המניבים כ-60,000 טונות בננות כל שנה. ניתן למצוא את הבננות בשווקים במשך רוב ימות השנה, כשהשיא הוא בחורף ובאביב (בסוף הקיץ יש בדרך כלל מחסור). ישראל נחשבת לסוג של "מעצמת בננות, והיא מייצאת חלק גדול מהיבול למדינות אחרות.

אז מה יש בה, בבננה?

אמנם יש בה לא מעט קלוריות יחסית לפירות אחרים, אבל תרומתה האדירה לבריאות הגוף והנפש הופכת את הנושא לבטל בשישים. יש בה הרבה פחמימות בצורת עמילן, שבתהליך ההבשלה הופך לסוכר אשר נותן לבננה את טעמה המתוק.

בזכות כמות הסוכרים הגבוהה נחשבת הבננה כמקור אנרגיה מומלץ ביותר, ובזכות הכמות הגבוהה של אשלגן שהיא מכילה – היא מומלצת מאוד גם להורדת לחץ הדם. הסיבים התזונתיים הרבים שהיא מכילה תורמים מאוד להסדרת חילוף החומרים בגוף, כך שבאופן כללי בננה היא פרי שמאוד מומלץ לאכילה.

יש טענות נוספות שאינן מוכחות עדיין באופן רשמי, שהבננה יעילה מאוד גם במצבים בריאותיים נוספים, כגון אנמיה, עייפות, עצירות, כאבי ראש, צרבות, בחילות ואפילו דיכאון.

כאמור – אלה לא דברים מוכחים, אבל אם תחפשו תמצאו לא מעט אנשים שיגידו לכם שהוספת בננו לתפריט היומי מסייעת להם בכל אלה, ואולי גם במצבים נוספים.

חשוב לציין, כי ערכיה התזונתיים של הבננה משתנים בהתאם לזן, לשלבי ההבשלה ולאזור הגידול, אולם בסך הכול הם דומים מאוד.

אז… איך אוכלים את זה?

בננה כדאי מאוד לצרוך בצורתה הטבעית, ללא תוספת של סוכרים או פחמימות למיניהם. אמנם קינוחים שמכילים בננות הם מאוד טעימים, אבל הם לבטח לא תורמים לבריאות ו/או לאיכות החיים.

כדאי לדעת, שבננה אפשר בהחלט להקפיא ולאכול במועד מאוחר יותר, כך שאם "נתקעתם" עם אשכול בננות בבית ואתם חוששים שירקיב – הכניסו למקפיא ותוכלו ליהנות מהבננות למשך עוד מספר ימים. בתיאבון!