צניחת רחם

צניחת רחם היא תיאור פתולוגיה שבה הרחם מתחיל לצנוח לתוך הנרתיק כתוצאה מהיחלשות של שרירי רצפת האגן והרצועות המחזיקות אותו במקומו.

ניתן לזהות ארבעה שלבים בצניחת רחם:

1. שלב 1 – ירידת צוואר הרחם לנרתיק (ניתן למישוש)
2. שלב 2 – צוואר הרחם והרחם עצמו צונחים למרכז הנרתיק
3. שלב 3 – צוואר הרחם והרחם עצמו נמצאים בתוך הנרתיק ונראים לעין
4. שלב 4 – צוואר הרחם והרחם עצמו נמצאים מחוץ לגוף.

חשוב מאוד לאבחן את צניחת הרחם בשלב הראשון או השני על מנת לשפר את המצב ולמנוע את הידרדרותו. האבחון מתבצע לרוב ע"י רופא נשים במהלך בדיקה גניקולוגית.

הגורמים לצניחת רחם הם:

  1. לידה מכשירנית או לידה ממושכת עלולה לגרום לנזקים לרצפת האגן.
  2. הריונות תכופים שלא מאפשרים לרחם לנוח ולרצועות המחזיקות אותו להתחזק.
  3. עודף משקל המפעיל לחץ על רצפת האגן לאורך זמן
  4. שיעול כרוני כתוצאה ממחלות ריאה שונות עלול להפעיל לחץ על רצפת האגן ולהחלישה
  5. עצירות כרונית מפעילה לחץ חוזר ונשנה על רצפת האגן
  6. פעילות גופנית אינטנסיבית מדי עלולה להחליש את רצפת האגן ואת הרצועות התומכות ברחם.

מה מרגישים כשישנה צניחת רחם?

  1. תחושת כובד באגן
  2. כאבים בגב התחתון
  3. חוסר נוחות עד כדי כאב בזמן קיום יחסי מין
  4. תחושה שיש "גוש" בנרתיק
  5. תחושה כאילו יושבים על כדור קטן
  6. יש קושי במתן שתן או ביציאות

החדשות הטובות הן שיש פתרונות, הן מתחום הרפואה הקונבנציונלית והן מתחום הרפואה המשלימה. חשוב לדעת שהפתרונות לשלב הראשון והשני לקוחים מתוך עולם הרפואה המשלימה משום שהרפואה הקונבנציונלית מטפלת לרוב בצניחת רחם רק משלב 3 (פירוט בהמשך).

בין הטיפולים המוצעים ניתן למצוא:

1. פיזיותרפיה של רצפת האגן – זהו טיפול חיוני בכל אחד משלבי התופעה ואינו תלוי בשאלה אם האישה כבר קיבלה טיפול כזה או אחר. חיזוק שרירי רצפת האגן משפר את המצב ומונע הידרדרות נוספת.
2. התקנת התקן מיוחד שמקבע את הרחם ולמעשה מונע את הצורך בניתוח.
3. עיסוי בטני בשיטת ARVIGO – טכניקה חיצונית ולא פולשנית לטיפול ברצועות האגן. טיפול זה יעיל בעיקר בשני השלבים הראשונים שתוארו לעיל.
4. במקרים חמורים מתבצע ניתוח כירורגי לתיקון התופעה.

לסיכום, תוכלי להימנע מצניחת רחם אם תקפידי:

1. לבצע תרגילים יומיים לחיזוק שרירי רצפת האגן (כמו שיטת קיגל, שיטת פאולה ועוד)
2. לשמור על משקל גוף תקין והימנעי עד כמה שאפשר משומן בטני.
3. להפסיק לעשן
4. להימנע מריצה וקפיצות אירוביות המפעילות עומס מיותר על הרצועות ועל רצפת האגן. העדיפי הליכה מתונה.
5. להימנע מנשיאת משאות כבדים

דילוג לתוכן